Schaal Ingenieurs Buitenruimte heeft een Plan van Aanpak geschreven, dit houdt het volgende in:
- Uitgangspunten
- Randvoorwaarden en de aanpak van de voorontwerpfase
- Bepaling van de scope ten behoeve van de vervanging van de Oosterleese brug
De huidige brug gestaan in hoofdlijnen uit landhoofden, een smalle verkeersbrug bestaande uit metaal, beton en metselwerk. In de vormgeving van de nieuwe brug dient de poortfunctie van het Westland voor de recreatievaart tot uiting te komen. Het nieuwe brugtype en ontwerp dienen te worden voorbereid om in de toekomst geschikt te zijn voor de doorvaart van recreatievaart met een doorvaarthoogte van 1,80 meter. Het betreft hier een vaste brug, uitgerust met remmingwerken en kluunvoorzieningen.
Er zijn twee vaarroutes die het Westland direct met Midden-Delfland verbinden. In de route over de Zijde, een route die goed geschikt gemaakt kan worden voor vaartuigen van formaat, liggen enkele knelpunten. Eén van die knelpunten is de Oosterleese burg in de Oostbuurtse weg in De Lier. Deze brug heeft een doorvaarthoogte van 1,30 meter en vorm een obstakel voor zowel de rondvaartondernemingen als de kleine pleziervaar. Deze vragen respectievelijk om een minimale doorvaarthoogte van 1,50 meter en 1,80 meter. Voor de meeste vaartuigen is het dus fysiek onmogelijk om via deze route van het Westland naar Midden-Delfland te varen en vice versa.
Het project is gerealiseerd en in gebruik. Zeker de moeite waard om een keer te gaan bekijken.