De Tiendewegbrug is de vaste brug die de Lange Tiendeweg verbindt met de Fluwelensingel. De Tiendewegbrug vormt de verbinding tussen de binnenstad van Gouda en de uitvalswegen. Op dit knelpunt moest een nieuwe brug gebouwd worden, inclusief landhoofden en heiwerk en toch de bestaande verkeersstromen niet te veel hinderen.
Voor afbraak van de Tiendewegpoort (1854) lag hier een bolwerk dat door een vaste lange houten brug was verbonden met de overkant. De oude Tiendewegbrug kende al jaren een gewichtsbeperking voor vrachtverkeer. Het zijn eigenlijk twee bruggen. De eerste is een betonconstructie met prefab liggers voor het auto- en fietsverkeer. Daar tegenaan ligt de stalen voetgangersbrug. Van beide kanten ziet de brug er anders uit.
Zowel de brug als de pijlers waren aan vervanging toe. Voorafgaand aan de sloop is onderzoek gedaan naar de draagkracht van de grond op de wal en op het water. Tevens is onderzocht of er nog resten van de oude stadspoorten aanwezig waren op de plek van de nieuw aan te leggen fundering. Schaal Ingenieurs heeft de detailengineering en –berekening uitgevoerd voor Dura Vermeer.
Schaal Ingenieurs heeft de werkzaamheden op vakkundige wijze en naar volle tevredenheid van de opdrachtgever uitgevoerd. De vernieuwde brug is de moeite waard om eens te bekijken.